sobota, 2 sierpnia 2014

"Oto ja, Katniss dziewczyna, która igra z ogniem." czyli Igrzyska Smierci (trylogia)

Swoją przygodę z tą historią zaczęłam od obejrzenia dwóch części filmu, dopiero później w moje dłonie wpadła książka. Rzadko zdarza się, że po przeczytaniu książki film nadal wydaje się tak dobry jak przed jej przeczytaniem lecz w tym przypadku właśnie tak było. 


KSIĄŻKA
Cała trylogia w postaci papierowej została przeze mnie pochłonięta w ciągu trzech dni. Pomimo, że przy pierwszych dwóch, wiedziałam co nastąpi i tak czułam się zszokowana, gdy doszłam do danego momentu. Mogę śmiało przyznać, że trylogia "Igrzyska Śmierci" to jedna z moich ulubionych historii. Pomimo momentów, w których miałam ochotę całkowicie zmienić zachowanie bohaterów, książka mnie urzekła.


"To nie jest książka dla dzieci. To powieść dla dojrzałych młodych ludzi, którzy rozumieją, że okrucieństwo jest częścią historii ludzkości, którzy potrafią dostrzec jego znamiona w najbardziej wyrafinowanych formach i którzy jak Katniss mają w sobie odwagę i determinację, by mu się przeciwstawić."


Dla osób, które nie rozumieją tej trylogii może wydawać się ona jak wszystkie inne. Zło, dobro, romans, miłość, śmierć. Choć w niektórych aspektach przypomina wiele innych dzieł, to jednak wyróżnia się na ich tle dzięki przekazom, które w sobie zawiera. Wystarczy przeanalizować samą ideę Igrzysk Głodowych, dzięki którym władza chce w okrutny sposób pokazać swoją wyższość. 

Narratorką w książce jest główna bohaterka, szesnastoletnia Katniss Everdeen, która mieszka z matką i młodszą siostrą Prim w jednym z najbiedniejszych dystryktów nowego państwa Panem, w którym rządzi Kapitol. Katniss po śmierci ojca zostaje głową rodziny, przejmuje obowiązki ciążące na matce, która nie poradziła sobie najlepiej ze śmiercią męża. Bierze udział w okrutnym przedstawieniu organizowanym przez władze państwa. Musi poradzić sobie z kłodami, które rzuca pod jej nogi los. Pomimo przeciwności, znajduje siłę do działania chcąc przy tym ochronić swoich bliskich, którzy w tych trudnych czasach są jej jedyną podporą. Gdy staje się symbolem rebelii daje ludziom nadzieję, którą niegdyś im odebrano. 
Ocena: 10/10



FILM
Sądziłam, że gdy przeczytam książkę, moje zdanie o filmie zmieni się diametralnie, jednak zostałam miło zaskoczona. Oczywiście niektóre wydarzenia są pominięte ale tak to już jest z filmami. Do tej pory na ekranach kin pojawiły się pierwsze dwie części trylogii. 

Igrzyska Śmierci, świetne odwzorowanie wydarzeń z pierwszej części. Od przedstawienia dystryktu dwunastego, przez Igrzyska Głodowe, po powrót zwycięzców. Gra aktorska jak najbardziej na tak, aktorzy świetnie pasujący do swoich ról. 
Ocena: 9,5/10

Igrzyska Śmierci: w pierścieniu ognia, druga część trylogii. Wydarzenia z dwunastego dystryktu, przeplatane z życiem Kapitiańskiej władzy. W książce wiemy jedynie co dzieje się wokół Katniss, natomiast film daje nam wgląd w spiski i życie Kapitolu. Pojawienie się nowych aktorów nie obniżyło jakości filmu. Znów przechodzimy przez Igrzyska, zorganizowane z okazji Ćwierćwiecza Poskromienia, ja niesamowicie szybko przywiązałam się do większości nowych bohaterów. 
Ocena: 9,5/10

Igrzyska Śmierci: Kosogłos, ta część została padzielona na dwie części. Pierwszej możemy spodziewać się już listopadzie 2014 roku. W sieci pojawił się jak na razie krótki teaser, pomimo długości, sprawia że jeszcze bardziej nie mogę doczekać się premiery. 


Zazwyczaj bywa tak, że pierwsza część jest świetna, a reszta to jedynie nudne ciągnięcie fabuły. Igrzyska Śmierci sprawiły, że zmieniłam zdanie. 


4 komentarze:

  1. Już nie raz słyszałam o tej 'powieści' ale nigdy nie chciało mi się po prostu po nią sięgnąc. Po twojej recenzji przypuszczam, że sięgnę po nią w najbliższym czasie. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja podobnie, tak ja i Ty, najpierw pooglądałam film, a potem przeczytałam książki.I na początku miałam podobne zdanie o tym, iż film nie bd tak dobry jak książka, ale się pomyliłam. A teraz? Z wielką niecierpliwością czekam na Kosogłosa w kinach i "lece" do księgarni po 3 część książki :) Ten film jest moim ulubionym <3 Gaba :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Igrzyska są wspaniałe! Przeczytałam niedawno całą trylogię. Obejrzałam dwie części filmu, a po oficjalnym zwiastunie nie mogę doczekać się Kosogłosa! <3

    OdpowiedzUsuń
  4. a ja mam tak, że nie mogę się zazwyczaj zabrać za książkę/film, kiedy są takie mega popularne i muszę porządnie odczekać - tu chyba będzie tak samo...

    OdpowiedzUsuń